Доступні та корисні ігри для формування мовлення дитини, розвитку зорового сприймання, уваги, пам'яті та мислення.
Візьміть 3—5 карток із 2—3 лексичних тем (наприклад, «Овочі» — огірок, помідор, морква, «Фрукти» — яблуко, груша, слива), змішайте їх. Дитина розкладає картки на дві купки та називає їх.
Аналогічно можна організувати гру в лото, під час якої дитина розкладає і називає предметні картинки під сюжетними малюнками (наприклад, овочі — город, фрукти — сад, звірі — ліс).
«Що зайве?»
Візьміть по 4—5 карток двох лексичних тем (наприклад, «Звірі», «Свійські тварини»), викладіть у ряд 4—5 малюнків, один з яких — з іншої лексичної групи (наприклад: вовк, заєць, корова, лисичка). Дитина визначає, який малюнок зайвий, і аргументує своє твердження.
Розкладіть у ряд 4—6 малюнків однієї чи кількох лексичних тем, ознайомте дитину з правилами гри.
Коли ви скажете «ніч» — дитина заплющує очі; почувши слово «день» — розплющує їх та виконує завдання.
1. Дитина запам'ятовує наявні малюнки, потім називає, якого із зображених предметів не стало (наприклад: стілець, шафа, ліжко, стіл\ не стало шафи).
2. Дитина запам'ятовує зображення та їх розташування, потім розкладає малюнки так, як вони лежали раніше.
Заздалегідь доберіть малюнки та розкладіть їх перед дитиною в ряд.
1. Назвіть ряд ознак певного предмета. Дитина знаходить відгадку серед малюнків (наприклад: круглий великий, гумовий, легкий... м'яч).
2. Назвіть ряд дій. Дитина знаходить відгадку (наприклад: шумить, сигналить, їде, везе, мчить... машина).
3. Гру можна провести без використання малюнків, зважаючи на особистий досвід дитини (соковите, рум'яне, смачне, солодке, стигле... яблуко).
4. Дитина самостійно добирає та називає ознаки (дії) до предмета, а ви відгадуєте.
Дорослий заздалегідь добирає малюнки, які можна об'єднати в пари за певною ознакою (родо-видова належність, колір, форма, величина, призначення тощо).
1. Дитина уважно розглядає запропоновані малюнки, відкладає їх парами, аргументує свій вибір (наприклад: ялинка — береза (це дерева), сукня — светр (це одяг), шафа — стіл (це меблі)).
2. Дорослий називає слово, а дитина знаходить серед запропонованих пару (повітряна кулька — кавун (ці предмети круглі)).
3. Гра проводиться без використання малюнків, зважаючи на особистий досвід дитини (огірок — листок (ці предмети зеленого кольору)).
Доберіть предметні малюнки: кіт, курка, морква, сукня, білка, складіть купкою. Почергово показуючи малюнки, ви називаєте слова: миша, яйце, заєць, дівчинка, горіх. Дитина, установивши зв'язки між малюнком та словом, запам'ятовує почуте. Ви мовчки почергово демонструєте малюнки. Дитина називає відповідні асоціативні слова (кіт — миша, курка — яйце, морква — заєць, сукня — дівчинка, білка — горіх).