Учитель-логопед: Зиндик Марія Миколаївна

Ігри для формування дитячого мовлення

Доступні та корисні ігри для формування мовлення дитини, розвитку зорового сприймання, уваги, пам'яті та мислення.

«Наведи порядок»

Візьміть 3—5 карток із 2—3 лексичних тем (наприклад, «Овочі» — огірок, помідор, морква, «Фрукти» — яблуко, груша, слива), змішайте їх. Дитина розкладає картки на дві купки та називає їх.

Аналогічно можна організувати гру в лото, під час якої дитина розкладає і називає предметні картинки під сюжетними малюнками (наприклад, овочі — город, фрукти — сад, звірі — ліс).

«Що зайве?»

Візьміть по 4—5 карток двох лексичних тем (наприклад, «Звірі», «Свійські тварини»), викладіть у ряд 4—5 малюнків, один з яких — з іншої лексичної групи (наприклад: вовк, заєць, корова, лисичка). Дитина визначає, який малюнок зайвий, і аргументує своє твердження.

«День — ніч»

Розкладіть у ряд 4—6 малюнків однієї чи кількох лексичних тем, ознайомте дитину з правилами гри.

Коли ви скажете «ніч» — дитина заплющує очі; почувши слово «день» — розплющує їх та виконує завдання.

1. Дитина запам'ятовує наявні малюнки, потім називає, якого із зображених предметів не стало (наприклад: стілець, шафа, ліжко, стіл\ не стало шафи).

2. Дитина запам'ятовує зображення та їх розташування, потім розкладає малюнки так, як вони лежали раніше.

«Знайди відгадку»

Заздалегідь доберіть малюнки та розкладіть їх перед дитиною в ряд.

1. Назвіть ряд ознак певного предмета. Дитина знаходить відгадку серед малюнків (наприклад: круглий великий, гумовий, легкий... м'яч).

2. Назвіть ряд дій. Дитина знаходить відгадку (наприклад: шумить, сигналить, їде, везе, мчить... машина).

3. Гру можна провести без використання малюнків, зважаючи на особистий досвід дитини (соковите, рум'яне, смачне, солодке, стигле... яблуко).

4. Дитина самостійно добирає та називає ознаки (дії) до предмета, а ви відгадуєте.

«Що до чого?»

Дорослий заздалегідь добирає малюнки, які можна об'єднати в пари за певною ознакою (родо-видова належність, колір, форма, величина, призначення тощо).

1. Дитина уважно розглядає запропоновані малюнки, відкладає їх парами, аргументує свій вибір (наприклад: ялинка — береза (це дерева), сукня — светр (це одяг), шафа — стіл (це меблі)).

2. Дорослий називає слово, а дитина знаходить серед запропонованих пару (повітряна кулька — кавун (ці предмети круглі)).

3. Гра проводиться без використання малюнків, зважаючи на особистий досвід дитини (огірок — листок (ці предмети зеленого кольору)).

«Ланцюжок»

Доберіть предметні малюнки: кіт, курка, морква, сукня, білка, складіть купкою. Почергово показуючи малюнки, ви називаєте слова: миша, яйце, заєць, дівчинка, горіх. Дитина, установивши зв'язки між малюнком та словом, запам'ятовує почуте. Ви мовчки почергово демонструєте малюнки. Дитина називає відповідні асоціативні слова (кіт — миша, курка — яйце, морква — заєць, сукня — дівчинка, білка — горіх).

HAT