Учитель-логопед: матеріали

Причини порушення мовлення

Справа в тому, що порушення мови як ізольований дефект буває рідко. Воно часто поєднується або навіть походить від затримки не стільки мовленнєвого, скільки психічного розвитку. Для того щоб зрозуміти, наскільки серйозні у малюка проблеми з мовленням, перш за все, потрібно звернутися до логопеда в дитячу поліклініку за місцем проживання. Після обстеження та консультацій з педіатром, невропатологом можна призначати заняття з логопедом.  

  Мовлення - це прояв психічних процесів, що лежить на поверхні. Логопед - педагог а не лікар. Його завдання - на підставі лікарського діагнозу підібрати для дитини методику, яка допоможе навчити його правильно говорити.   Логопеди намагаються знайти причину затримки мовлення, яка могла полягати в чому завгодно: і в несприятливій спадковості, і в отриманих травмах, і органічних ураженнях головного мозку, і гіперопіці,і дефіциті уваги батьків, і в перенесених хворобах.

  Мовленнєві проблеми починають хвилювати батьків  у 3-4 роки. , виникають з психологічних причин або через те, що батьки не приділяють  спілкуванню з дітьми достатньо уваги.

   Як цього уникнути?

- Потрібно з дитиною повноцінно спілкуватися, виконувати розвиваючі вправи, читати, співати тощо. Якщо у мами чи тата є сумніви в тому, що їх малюк каже правильно чи не говорить зовсім, то потрібно  звернутися до логопеда.

    Не слід форсувати мовленнєвий розвиток малюка. Не потрібно вимагати від нього постійно вимовляти всі звуки правильно. Нехай до 3-4 років говорить так, як йому подобається, якщо вам зрозуміло.На ранньому етапі формування мовлення важливо стежити не за вимовою, а за логікою побудови  речень.

 Чи бувають спадкові чинники  в порушенні мовлення?

- Існує теорія, що у деяких дефектів мовлення є генетичні причини. Припустимо, якщо хтось в родині специфічно вимовляє «Р» чи зовсім не вимовляє, значить будова артикуляційного апарату така, що «р» виходить саме так. Заїкання, наприклад, як правило, передається у спадок. Але справжню причину встановлюють лікарі. Вони виділяють два типи заїкання - неврозоподібне і органічне. Останнє зустрічається часто. Одна з обов'язків логопеда - з'ясувати, чи був у кого-небудь у родині цей дефект. 
 Чи завжди може допомогти логопед при порушеннях мовлення? 
- Не завжди. Якщо порушення серйозне, заїкання, органічні ураження головного мозку, наприклад, то з дитиною має також працювати психолог і невропатолог. 
 Найважливіші періоди для становлення мовлення?
- Самий ранній етап - формування мовлення, коли дитині 1-1,5 року, він вчиться її розуміти. Намагається вимовляти окремі склади і слова, але ще не говорить пропозиціями. Ми вчимо: покажи маму, покажи тата, покажи те, чим ти будеш їсти, покажи то, на чому ти сидиш. Потрібно при цьому говорити чітко і ясно. У цей період також дуже корисно займатися звуконаслідувальними вправами:  поспівай, як пташка, як курча пищить - пі-пі-пі, а як машина гуде - у-у-у, а конячка як біжить - клацає язичком і т.д. Чим більший набір звуків, безглуздих складів, тим краще. 
Другий важливий етап починається, коли у дитини вже сформувалася фразов
е мовлення, тобто у віці 1.5-3 років. У цей період відбувається формування фразового мовлення. На третьому етапі (3-6 років) відбувається виправленя звуків, він засвоює морфологічну систему мови. На  етапі 5-7 років дитина вчиться писати, і потрібно звертати увагу на те, не плутає він літери, тобто, чи немає у нього дисграфії. . 
 Коротка вуздечка. Чи треба на першу вимогу стоматолога її підрізати? 
- Це потрібно вирішувати зі стоматологом. Можливо, коротку вуздечку можна розтягнути - вона дуже еластична. Але це питання цілком перебуває у
компетенції зубного лікаря.         Як вибрати хорошого логопеда?
- Хороший спеціаліст перед вами чи ні - можна зрозуміти, тільки коли він почне заняття з дитиною.  Слід також бути обережними з логопедами, які не пускають до себе на заняття батьків, а адже їм необхідно бачити його роботу, щоб правильно виконувати вправи з дітьми
 А от масаж органів артикуляції слід робити тільки при дуже важких розладах мовлення.
 Велику шкоду, яку батьки можуть заподіяти дитині - це відсутність уваги і турботи. Конфлікти в сім'ї можуть впливати на розлад мовлення. 
Наприклад, напружені відносини між родичами можуть «викликати»  заїкання, тому що це - невроз. Більш того, якщо дитина запущен
а, їм ніхто не цікавиться і з ним ніхто не займається, то у нього можуть виникнути труднощі з правильною вимовою звуків чи затримкою розвитку мовлення в цілому.  Яка повинна бути частота занять з логопедом? 
- 2 рази на тиждень вважається необхідним мінімумом. Логопед повинен займатися з дитиною індивідуально і залучати до спільної роботи   батьків малюка.

 

    Учитель-логопед  СДНЗ №37  В. П.Статнік

-------------------------------------------------------------------------

HAT