Роль іграшки у психічному розвитку дитини

Іграшка — незмінний супутник дитини з перших днів народження. Її спеціально створює дорослий у виховних цілях, щоб підготувати малюка до входження в суспільні відносини. Іграшка виступає для дитини як предмет забави, розваги, радості, і в той же час вона — найважливіший засіб психічного розвитку дошкільника.

Озвучені музичні іграшки цікавлять дитину протягом усього дошкільного дитинства. Вона із задоволенням грає з дзвіночками, брязкальцями, барабанами, дитячими гармошками. У процесі дорослішання ігрові дії з такими іграшками ускладнюються. Дошкільника вже цікавлять не звуки самі по собі, він прагне отримати яку-небудь мелодію, включає «музичний супровід» в сюжетно-рольові ігри. Дитина підпорядковує ритму свої рухи, у нього вдосконалюється музичний слух, почуття ритму.

В іграх з дидактичними іграшками (збірно-розбірні іграшки, бирюльки, предмети для нанизування) дитина не тільки вдосконалює вміння діяти, але й освоює сенсорні еталони. У діях з дидактичними іграшками створюються умови для прояву самостійності малюка, усвідомлення ним результатів своїх зусиль. Дії дитини набувають результативності і цілеспрямованості. Яскравість, гармонія кольору і форми іграшок викликають у малюка естетичні переживання.

Протягом усього періоду дошкільного дитинства дитині необхідні образні іграшки, але в різні вікові періоди вони виконують різні функції в психічному розвитку малюка. У немовляти викликають приємні переживання і позитивні емоції. У ранньому, дошкільному віці включаються в різноманітні види ігор: сюжетно-рольові, будівельні, дидактичні, режисерські, драматизації. Образні іграшки розширюють сферу застосування ігрових дій, допомагають розвивати сюжет, створювати ігрові ситуації.

Лялька не тільки бере участь у всіх дитячих іграх, а й виступає ідеальним партнером по спілкуванню, другом, з яким можна поговорити, поділитися турботами, засмученнями, радощами. Малюк, залежно від свого настрою, наділяє ляльку думками, почуттями: сьогодні вона бавиться, а вчора була слухняною дівчинкою. Лялька в руках дитини діє так, як цього хоче в даний момент дитина. Вона дбає про неї, виховує, навчає, передаючи їй свої знання. Тобто виконує щодо до ляльки ті ж функції, які виконує дорослий. Оцінюючи поведінку ляльки, дитина передає їй свій емоційний і моральний досвід, тим самим усвідомлюючи і закріплюючи його.      

Ігри з образними іграшками допомагають малюкові захиститися від негативних переживань, зняти емоційну напругу, компенсувати брак любові і співчуття з боку дорослих і однолітків.

Не випадково саме образні іграшки найчастіше стають улюбленими друзями. Адже лялька схожа на людину. А м’які іграшки викликають ніжне ставлення, дитина обіймає, гладить їх, і їй здається, що іграшка теж відповідає прихильністю.

Іграшки-знаряддя (лопатки, формочки, відерця та інше) — це зменшені копії знарядь праці дорослих. У ранньому дитинстві з їх допомогою у дітей розвивають предметні дії, включають їх в ігри з природним матеріалом. У дошкільному дитинстві іграшки-знаряддя використовуються в інших видах ігор, наприклад в будівельних, а також у трудовій діяльності.

Театралізовані іграшки використовуються при постановці вистав, в розвагах. Діти наділяють їх тими чи іншими рисами відповідно до їх зовнішнього вигляду. Часто театралізовані іграшки представляють улюблених персонажів казок. Вони викликають у дітей бажання згадати і програти їх зміст. Виконання ролі за допомогою такої іграшки формує у дошкільника виразність мови, міміки, пантоміміки, стимулює розвиток театрально-мовних здібностей.

Спортивно-моторні іграшки сприяють не тільки формуванню основних рухів, а й розвитку просторових орієнтувань, властивостей уваги, таких вольових якостей, як організованість, сміливість, витримка, ініціативність.

Особливу групу складають іграшки-саморобки, оскільки створюються самою дитиною із заздалегідь визначеною ігровою метою. Виготовлення таких іграшок формує у дошкільника вміння створювати й втілювати задум, стимулює творчість, дозволяє пізнавати властивості матеріалу, формує суспільні мотиви поведінки, наприклад, зробити подарунок мамі або допомогти малюкам. Іграшки-саморобки — це своєрідний спосіб самовираження і предмет гордості. Саморобні іграшки нерідко відрізняються багатофункціональністю, тому особливо цікаві малюкові.

Іграшки-забави викликають у дітей позитивні емоції. Вони підтримують бадьорий настрій, розвивають почуття гумору і допитливість,  спонукають дітей до вивчення їх будови, принципу дії, а також створюють зону спільних з дорослим переживань.

Для дитини важлива не кількість іграшок, а їх різноманітність у відповідності з віком малюка і ситуацією їх використання. Головне завдання дорослих полягає в тому, щоб навчити дитину діяти з іграшками.

                                                                                            Практичний психолог Дорогова Е.Г.

HAT