Основні аспекти ІКТ в роботі з батьками
Одним з ефективних способів вирішення проблеми співпраці батьків з педагогами дошкільного закладу: консультації, знайомство з розвивальним середовищем закладу, перегляд моментів перебування дітей в ДНЗ та ін. є впровадження в освітній процес прогресивних педагогічних ідей, які базуються на сучасних досягненнях інформатики, комп’ютерних і телекомунікаційних технологій, що відрізняються від інших форм навчання високою інтерактивністю, формами та методами навчання, системою управління пізнавальною діяльністю батьків.
У сучасному суспільстві новітні інформаційні технології стрімко ввірвалися в усі сфери нашого життя, стають такою ж реальністю, як телефонний зв’язок. Вони спрощують спілкування та співробітництво, стають визначальними в економіці та на виробництві, в культурі та мистецтві, науці та освіті. Суспільство, яке дбає про своє майбутнє, має усвідомити колосальні можливості, надані новими інформаційними технологіями, та навчитися грамотно застосовувати їх. У першу чергу в освіті. Ті, хто сьогодні виховує дошкільнят, не повинні перебувати на узбіччі глобального світового розвитку.
Можливості зв’язку з батьками дошкільників, налагодження тісної співпраці значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій.
Інформаційні технології мають такі основні можливості:
Консультація - одна з найважливіших організаційних форм процесу роботи з родинами, але яку складно організувати в умовах ДНЗ за браком часу у батьків. Надзвичайно важлива мета консультації полягає в тому, щоб донести до батьків питання виховання, вирішення проблем розвитку у дітей та ін.
Якими засобами повинен оперувати педагог, щоб батьки не втрачали інтерес до пізнання, щоб консультації, повчання батьків, рекомендації не були монотонно викладені і батьки почули педагога? Що ж нового в роботі з батьками можна запровадити? Які інноваційні технології можна застосовувати?. Педагог дошкільного закладу має перебувати в постійному пошуку, спиратися на найновіші досягнення науки і техніки, намагатися організовувати роботу з родинами не дублюючи попередні форми організації, а вишукувати нові, не схожі на інші за допомогою використання ІКТ, виховуючи бажання у батьків бути інформаційно освіченими. У багатьох дослідженнях (М.І. Жалдак, О.І. Пометун, О.І. Шувалова, І.А. Зимня, А.В. Хуторський та ін.) проблема взаємодії особистості з інформаційним середовищем розглядається як проблема інформаційної культури. Тому мета впровадження ІКТ в роботу ДНЗ полягає не в тому, щоб наздогнати такий мінливий медіа світ, а в тому, щоб інформувати батьків про діяльність закладу, доносити зміст навчально-виховного процесу, вирішувати проблеми виховання, корекції, організації середовища.
Під інформаційними технологіями розуміють сукупність методів, технічних засобів збору, організації, збереження, обробки, передавання й подання інформації, що розширюють знання людей з тих галузей, які їм цікаві та необхідні, знаходити відповіді на важливі питання.
В. Тірайнєв до складу ІКТ відносить сукупність методів та програмно-технічних засобів, що об’єднані в технологічний ланцюг, який забезпечує збір, обробку, збереження та відображення інформації для підвищення надійності й оперативності. Цей термін включає всі технології, що використовуються для роботи з інформаційними ресурсами.
Роль використання ІКТ в роботі з батьками дітей дошкільного віку
Традиційна робота з батьками повинна мати місце, а представлена форма роботи- супроводжувати весь навчально- виховний процес. Це дає можливість батькам бути обізнаними в усіх сферах діяльності закладу, сприймати значно більше інформації, а не тільки ту яка передбачена річним планом роботи.. Використання ІКТ у навчально- виховному процесі дозволяє перейти від традиційного консультування, в основі якого — інформація, почута одним або декількома батьками з вуст педагога, до навчання через сприйняття інформації з електронних ресурсів, Інтернету всією родиною. Педагог, оперуючи різноманітними цифровими навчально- виховними ресурсами, може зорієнтувати батьків в індивідуальному пошуку інформації, навчити оцінювати надійність, достовірність різних інформаційних джерел, створювати власні електронні продукти для пошуку відповіді на складні питання в розвитку дитини, знаходити однодумців.
Переваги використання ІКТ у процесі роботи з родинами:
Таким чином, за допомогою ІКТ інтенсифікується інформаційна взаємодія між суб’єктами інформаційно-комунікативного середовища, результатом якої є формування більш ефективної моделі взаємозв’зку з родинами.
Використання ІКТ дозволяє організовувати консультацію з батьками таким чином, що батьки можуть зі змістом традиційної консультації познайомитися, не витрачаючи час на прослуховування, у зручний для них час. ІКТ дозволяють розробляти і застосовувати принципово нові засоби інформаційної взаємодії між педагогом і батьками.
Провідною метою застосування ІКТ є досягнення більш глибокого осмислення поданого матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного впливу, «занурення» в навчальний процес.
Проте комп’ютер ніколи не зможе повністю замінити живого спілкування з батьками:
Застосування ІКТ повинно оптимізувати енерговитрати педагогів, підвищити ефективність навчально-виховного процесу, вивільнити час педагога для індивідуальних бесід, консультацій з батьками.
Внаслідок використання ІКТ:
Отже, завдяки поєднанню традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається значно ефективніше пропагувати родинне виховання, розвинути здібності батьків у вихованні дітей.