Звуконаслідувальні вправи та віршовані чистомовки (скоромовки) мають велике значення для формування чіткості вимови проблемних звуків.
Під час гри з дитиною завжди можна імпровізувати. Наприклад, промовити,
- як дзижчить бджілка (Дж-ж-ж-ж-ж),
- як гуде поїзд (У-у-у-у-у-у),
- як мати колише дитину (А-а-а-а-а-а),
- як пищить комар (Дз-з-з-з-з-з) і т.п.
Також можна урізноманітнити вправи зміною гучності або тембру голосу, тобто одні й ті самі рядки промовляти по різному: голосно, тихо, швидко або повільно.
Дитині під час гри має бути цікаво, тоді вона краще відтворить мовний матеріал, частіше хваліть дитину та перетворіть промовляння скоромовок у розвагу !
***
Ла-ла-ла: Алла дівчинка мала.
Ли-ли-ли: В гост ми до неї йшли.
Ло-ло-ло: В Алли тісто підійшло.
Ла-ла-ла: Пирогів вона спекла.
Л’є-л’є-л’є: Чаю Аллочка наллє.
Лі-лі-лі: Ось лимони на столі.
Лю-лю-лю: Дуже кисле не люблю.
***
Ра-ра-ра: Дуже рада дітвора.
Ар-ар-ар: Ми поїдем в зоопарк.
Ро-ро-ро: Доберемось на метро.
Ру-ру-ру: В зоопарку кенгуру.
Ру-ру-ру: Риє кріт собі нору.
Ру-ру-ру: Заєць обдира кору.
Ра-ра-ра: Закінчилася в нас гра.
***
Жужжить у Жені
Жук у жмені.
"Жу-жу-жу, жу-жу-жу!
Я з тобою не дружу!"
***
Соня смажила млинці,
Ось і тісто на руці.
Як з роботи прийде тато –
Хай він з’їсть млинців багато.