Творча сторінка директора

Основне про проблеми розвитку мовлення у дітей до 7років . В.П.Статнік

Порушення мовлення, як ізольований дефект, буває рідко. Воно часто поєднується  з затримкою  психічного розвитку. Для того щоб зрозуміти, наскільки серйозні у малюка проблеми з мовленням, перш за все, потрібно звернутися до логопеда в дитячу поліклініку за місцем проживання. Після обстеження та консультацій з педіатром, невропатологом можливо і з психіатром призначаються заняття з логопедом. .  
           Мовлення - це прояв психічних процесів, що лежить на поверхні. Логопед – педагог, а не лікар. Його завдання - на підставі психолого-медико-педагогічного висновку підібрати для дитини методику, яка допоможе навчити його правильно говорити.   Спеціалісти закладу намагаються знайти у кожної дитини причину затримки мовлення, яка могла проявитися при: несприятливій спадковості,  отриманих травмах,   гіперопіці, дефіциті уваги батьків, перенесених хворобах матері під час вагітності чи дитини в перші роки життя,   недостатньому  мовленнєвому середовищі,  двомовності,  органічних ураженнях мовленнєвих зон тощо.

            Мовленнєві проблеми стають помітними в 3-4 роки, іноді у 2.

            Що для цього потрібно робити, щоб  уникнути чи попередити?
- Потрібно з дитиною  розмовляти на доступні теми, грати в улюблені ігри (розвиваючі, мовленнєві, дидактичні, настільні, рухливі). Але, якщо  виявляються проблеми, або є сумніви в тому, чи  малюк вимовляє правильно, чи не говорить зовсім, слід звернутися до логопеда. Є багато вправ, які батьки можуть виконувати з дитиною самостійно за порадою логопеда.             

            Я б хотіла підкреслити, що не слід форсувати мовленнєвий розвиток малюка. Не потрібно вимагати від дитини постійно вимовляти всі звуки правильно. Нехай до 3-4 років говорить так, як йому подобається, якщо вам зрозуміло, «про що це він».  Тобто на ранньому етапі формування мовлення важливо стежити не за вимовою, а за логікою побудови слів і усідомленим виконання  пропозицій,  прохань, доручень

        Існує теорія, що у деяких дефектів мовлення є генетичні причини. Припустимо, якщо покоління родини говорило на китайській або естонській мові, то у немовляти буде тяга до фонетики тієї мови, якою користувалися його предки. Заїкання, наприклад, як правило, передається у спадок. Але справжню причину встановлюють лікарі.  Обов'язок логопеда - з'ясувати, чи був у кого-небудь у родині цей дефект мовлення. 
           Чи завжди може допомогти логопед при порушеннях мовлення? 
          Не завжди. Якщо порушення мовлення серйозне, заїкання наприклад, то з дитиною має також працювати психолог і невропатолог. Батьки повинні забезпечити спокійне середовище з дозованим мовленнєвим навантаженням. 

Які найважливіші періоди для становлення мовлення?

Чим вони характерні і важливі для розвитку кожної дитини? 
- Самий ранній етап - формування мовлення, коли дитині 1-1,5 року, він вчиться  розуміти. Намагається  вимовляти окремі склади і слова, але ще не говорить проханнями. Ми вчимо: покажи маму; покажи тата; покажи те, чим ти будеш їсти; на чому ти сидиш. Потрібно при цьому говорити чітко і ясно. У цей період також дуже корисно займатися звуконаслідувальними вправами: як співає пташка, - пі-пі-пі, а як машина гуде - у-у-у, а конячка як біжить - клацає язичком, а ляля плаче-а-а-а  та інше.

 Чим більший набір звуків, навіть незрозумілих, безглуздих складів, тим краще. 
Другий важливий етап розпочинається, коли у дитини формується фразове мовлення, тобто у віці 1.5-3 років.  На третьому етапі (3-6 років) відбувається виправленя звуків,  він засвоює морфологічну систему мови. На  етапі 5-7 років дитина вчиться писати, читати і потрібно звертати увагу на те, чи не плутає він літери, тобто, чи немає у нього дисграфії та дислексії. 

- Коротка вуздечка. Чи треба на першу вимогу стоматолога її підрізати? 
- Це потрібно вирішувати зі стоматологом. Можливо, коротку вуздечку можна розтягнути, так як вона дуже еластична. Але це питання цілком перебуває у компетенції зубного лікаря. 

- Як вибрати хорошого логопеда?

- Хороший спеціаліст перед вами чи ні - можна зрозуміти, тільки коли він почне заняття з дитиною.  Слід також бути обережними з логопедами, які не пускають до себе на заняття батьків,  адже батькам необхідно бачити його. роботу, щоб правильно виконувати вправи з дітьми вдома.
- В яких випадках потрібен масаж мовленнєвих органів? - Масаж органів артикуляції слід робити тільки при дуже важких розладах мовлення. І виконувати його повинен медичний працівник, або спеціально сертифікований логопед. Для цього необхідні певні знання в анатомії. Перед тим, як призначити курс масажу, логопед обов'язково направить малюка до невропатолога, щоб той зробив свій висновок про те, наскільки це необхідно.
Схиляючись до своєї багаторічної практики роботи з дітьми, можу сказати, що велику шкоду, яку батьки наносять своїй дитині - це відсутність уваги і турботи. Можна привчати малюка вчитися  граючись та організовано, але виключно за бажанням.

- Чи можуть конфлікти в сім'ї впливати на розлад мовлення? 
- Безумовно. Наприклад, напружені відносини між родичами можуть «викликати»  заїкання, тому що це - невроз. Більше того, якщо дитина запущена, нею ніхто не цікавиться, не спілкується, не грається, не займається, то у нього можуть виникнути  труднощі з правильною вимовою звуків або розвиток мовлення не відбудеться взагалі. (ЗНМ).  

- До якого віку має сенс займатися дитині з логопедом? 
- Це залежить від проблеми і від малюка. Наприклад, заїкання - тривалий процес лікування.  До нього треба ставитися серйозно. Взагалі, до логопеда звернутися ніколи не пізно, але проблема в тому, що, чим дорослішими людина, тим менше він готовий працювати над вимовою. Це складно для дорослого - велика робота для мозку і нервової системи. А навички дитини ще не склалися, тому проблеми дітей швидше вирішуються. 

- Яка повинна бути частота занять з логопедом? 
- 2 рази на тиждень вважається необхідним мінімумом. Логопед повинен займатися з дитиною індивідуально і залучати до спільної роботи   батьків малюка.

Шановні батьки!

Якщо ви готові максимум уваги надати своїй дитині, то ми зробимо все можливе.

HAT