Педагогічне кредо:
Бути здоровим - висока мета.
Кожен в садочку у нас пам’ята.
Ігри і вправи, футбол і хокей,
Все загартовує наших дітей!!
Інструктор з фізичної культури:
Фізичним вправам і рухливим іграм у закладі дошкільної освіти відводиться достатній час в режимі дня:
Ранкова гімнастика - 10 -15 хвилин;
Фізкультурні хвилинки - 2 - 3 хвилини;
Фізкультурні заняття - 15 - 30 хвилин;
Рухливі ігри та спортивні вправи - 20 - 30 хвилин;
Фізкультурні дозвілля (2 рази на місяць) - 20 - 30 хвилин;
Фізкультурні свята (2-3 рази на рік) - 30 - 60 хвилин;
Виховуючи у дітей потребу щодня рухатися, виконувати фізичні вправи з ранніх років, можна закласти міцні основи доброго здоров'я, гармонійного розвитку дитини.
Вся фізкультурно-оздоровча робота в ДНЗ здійснюється під безпосереднім керівництвом інструктора з фізкультури й проводиться з урахуванням стану здоров’я, самопочуття, рівня фізичного розвитку та підготовленості дітей.
Цікаво та творчо проводяться фізкультурні свята, розваги, дні здоров’я, під час яких дошкільники, педагоги, батьки спільно зміцнюють своє здоров’я, розуміють його цінність, вчаться здоровому способу життя, весело змагаються та перемагають.
Особлива увага педагогічного колективу приділяється загартуванню дитячого організму. Тому педагоги якнайбільше використовують нетрадиційні методи оздоровлення: точковий масаж, ходьба по ребристих доріжках в процесі проведення загартовуючих процедур.
У всіх вікових групах вихователі проводять цільові прогулянки, екскурсії, сезонні оздоровчі прогулянки, які дуже подобаються дошкільникам.
Батьки прагнуть, щоб дитина менше бігала вдома, а на прогулянці гралася у спокійні ігри, позбавляючи її багатьох радісних хвилин дитинства. Часто батьки не розуміють, що це не сприяє розвитку гармонії рухів, спритності, витривалості, доброму вишколу. У дитини набувається звичка до малорухливого способу життя. Оберігаючи малюка від фізичного навантаження, ми, дорослі, часто вважаємо, що дитя втомлюється з тих самих причин, що і ми. Забуваємо однак про одну характерну і суттєву особливість дитячого організму — швидку втомлюваність не від рухів (хоч і їхнє надмірне дозування теж шкідливе), а від неможливості рухатись, або від одноманітної діяльності.
Дати дитині простір для рухів означає забезпечити їй заряд бадьорості і доброго настрою. Рух і дитина — одне ціле. Потрібно радіти, ,коли вона рухлива і непосидюча, тому що саме у русі вона розвивається. Живе і рухливе дитя — це нормально, мляве і малорухливе — ознака тривожна.
Недопустимо з боку батьків чинити психічне насильство над дітьми. Наприклад: «Ось коли ти навчишся стрибати на одній нозі, тоді будеш молодець». Або: «А Андрійко вже давно вміє їздити на велосипеді». У перекладі на дитячу мову це означає: «Зараз я тебе не люблю. Ось коли ти навчишся робити це, тоді я тебе любитиму». Ми заганяємо дитину в «кут», у якому вона оточена жахливою сумішшю любові, насильства, страху, приниження. Один шлях — гальмування. Дитина завмирає в кутку, рятуючись хворобами, алергіями, переїданням. Другий шлях — безладна, неадекватна діяльність. Від контрольованих рухів дитини летить на підлогу посуд, завжди щось ламається, б’ється. Вона наштовхується на дорослих, на предмети, кричить. Кожен захищається, як може. Переконання маленької дитини формується через авторитети, через особистість батьків і замінити їх не можуть ані книжки, ані кінофільми.
Дуже важливий комплекс усіх діючих сил авторитету: симпатія, повага до розуму, моралі, сили і трохи страху. Упродовж усього розвитку дитини батьки повинні ставити посильні для неї завдання і вимоги, тому що завищені вимоги викликають негативні емоції, а занижені — розслабляють.
Дихальна гімнастика для дітей потрібна для кращого розвитку легенів. Ці вправи дитина може виконувати вранці та серед дня. В літній час заняття краще проводити на повітрі. Їх також використовують після ранкової гімнастики та після гімнастики пробудження.
Трубач
Сидячи, кисті рук затиснути в трубочку, підняти догори. Повільно видихаючи, голосно промовляти „п-ф-ф-ф”. Повторити 4-5 разів.
Півень
Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити. Підняти руки в сторони, а потім плескати ними по стегнах. Видихаючи, промовляти „Ку-ку-рі-ку”. Повторити 5-6 разів.
Летить м’яч
Стоячи, руки з м’ячем підняті вгору. Кинути м’яч від грудей вперед. Промовляти видихаючи „у-х-х-х-х”. Повторити 5-6 разів.
Гуси летять
Повільна ходьба упродовж 1-2 хвилин. Піднімати руки в сторони – вдих, руки вниз – видих, промовляти „г-у-у-у-у”.
Гра - це не тільки джерело позитивних емоцій, це ще й можливість розвивати якості, необхідні для подальшого життя. Під час гри, дитина, навіть не підозрюючи про це, може одержувати нові знання, уміння, навички, розвивати здібності. Будь-яка гра - це, насамперед, спілкування з однолітками чи дорослими. І саме в цей момент дитина вчиться шанобливо ставитися до чужих перемог і гідно переносити свої невдачі. З великого розмаїття ігор хочеться виділити дидактичні ігри, в руках педагога стають цікавим, захоплюючим, емоційним і творчим засобом виховання гармонійно розвиненої особистості дитини.
Представлені нижче дидактичні ігри з фізичного виховання сприяють закріпленню у дітей знань, отриманих на тематичних заняттях з фізичного виховання. Основна їх мета - формування у дітей стійкого інтересу до фізкультури і спорту. Всі ігри багатофункціональні. Вони не тільки розвивають інтерес до спорту, але й сприяють формуванню і розвитку психічних процесів:
- розвитку сприйняття кольору, форми, величини, простору, часу;
- розвитку зорового і слухового уваги;
- формування і розвитку розумових операцій (порівняння, зіставлення, узагальнення, виключення, класифікації), операцій аналізу і синтезу; формуванню логічного мислення дітей;
- формування загальної і дрібної моторики рук.
Всі ігри я зробила своїми руками. Для виготовлення ігор були використані фотографії і символи видів спорту, а також картинки з настільних ігор і розмальовок.
Методичні рекомендації до використання дидактичних ігор з фізичного виховання
В дидактичні ігри слід грати під час самостійної чи спільної діяльності дітей і педагога.
Для гри в настільні ігри слід вибирати стіл, за яким зможуть комфортно сидіти всі учасники гри.
Участь в іграх педагога підвищує інтерес дітей до ігор, сприяють розвитку дружніх відносин.
Для розвитку активності і самостійності доцільно роль ведучого доручати кому-небудь із хлопців.
Нову гру слід чітко, коротко пояснити, окремі моменти можна показати.
Хід гри і її правила пояснюються перед початком. При необхідності вихователь може показати і за допомогою запитань з'ясувати, як діти зрозуміли гру.
Всі вказівки по ходу гри треба давати в спокійному тоні, відзначати правильне виконання завдань, дотримання правил.
Діяльність дітей у грі оцінюється всіма її учасниками; при цьому важливо відзначати дотримання правил, якість відповідей, самостійність в організації і проведенні ігор.
Після гри необхідно дати об'єктивний аналіз поведінки всіх граючих, виконання ними всіх правил, що сприяє формуванню дружніх відносин і свідомого ставлення кожної дитини до своєї поведінки.
«Спортивний інвентар»
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; знайомити дітей зі спортивним інвентарем; вчити дітей впізнавати і називати спортивний інвентар, визначати його призначення; розвивати мислення, увагу, пам'ять, логіку.
Вік: 3 - 4 року.
Правила: В комплект входять картки з чорно-білим зображенням спортивного інвентарю і до них кольорові частини цих картинок (від 3 до 12 частин). Дитина вибирає чорно-білу картинку і на неї накладає кольорові частини цієї картинки. Після того, як дитина збере картинку, він повинен назвати спортивний інвентар, який на ній зображений.
Ускладнення: Зібрати картинку, не спираючись на чорно-біле зображення. Розповісти, як можна використовувати цей інвентар.
«Склади картинку»
Картинки з зображенням видів спорту, інвентарю розрізані на різні геометричні фігури.
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; знайомити дітей з видами спорту; вчити дітей впізнавати і називати види спорту; розвивати уяву, мислення, логіку.
Вік: 5 - 7 років.
Правила: гравець збирає картинку з частин. Зібравши, дитина розповідає, що зображено на картинці.
«Знайди пару»
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; знайомити дітей з видами спорту; вчити дітей впізнавати і називати спортивний інвентар та обладнання, визначати до якого виду спорту він відноситься; розвивати вміння аналізувати і узагальнювати; розвивати творче мислення і уяву.
Вік: 3 - 5 років
Правила:
1 варіант: грають від 2 до 4 осіб. Ведучий сортує картки по парам і ділить їх порівну між гравцями. По команді гравці повинні підібрати парні картки і скласти їх. Перемагає той, хто першим впорався із завданням і правильно назвав спортивний інвентар.
2 варіант: грають від 2 до 4 чоловік і ведучий. Ведучий сортує картки: в одну стопку кладе одну картку з пари, а в іншу - другу картку. Одну стопку він роздає гравцям, а другу кладе на стіл картинками вниз. Ведучий бере одну картку і показує її гравцям. Той гравець, у якого знаходиться пара від цієї картки, називає, що зображено на картинці, і в якому виді спорту це використовують. Якщо відповідь вірний. То гравець забирає картку собі, якщо немає, то ведучий залишає картку собі. Перемагає той, у кого більше зібраних пар.
«Дві половинки»
Картинки з зображенням спортивного інвентарю та основних видів рухів інвентарю розрізані на дві половинки.
Цілі та завдання: вчити дітей впізнавати і називати спортивний інвентар, основні види руху; розвивати мислення і пам'ять; формувати інтерес до фізкультури.
Вік: 2 - 3 роки.
Правила:
1 варіант. Дитина складає дві половинки, щоб вийшла картинка.
2 варіант. Дитина шукає в стопці картинок потрібну половинку. Зібравши картинку, дитина повинна назвати те, що на ній зображено.
3 варіант. Зібравши картинку, дитина повинна назвати те, що на ній зображено. Якщо це рух, то дитина повинен його показати. Якщо це інвентар, то дитина повинна знайти його в групі і показати, які вправи можна з ним виконувати.
«Добре і погано»
Цілі та завдання: привчати дітей до здорового способу життя; вчити дітей порівнювати гарне і погане, корисне і шкідливе; прищеплювати дітям бажання вести здоровий спосіб життя; розвивати мислення, логіку, пам'ять.
Вік: 3 - 6 років.
Правила: дітям роздаються картки, на яких зображені ситуації шкідливі для здоров'я. Гравці повинні визначити, чому це шкідливо і знайти парну картку із зображенням ситуації корисною для здоров'я.
«Відпочивай активно» (кубики)
Цілі та завдання: формувати інтерес до рухової діяльності; вчити дітей впізнавати і називати види активного відпочинку; розвивати пам'ять, мислення, логіку.
Вік: 3 - 6 років.
Правила: зібрати кубики так, щоб вийшло ціле зображення, спираючись на готову картинку.
Ускладнення 1: зібравши зображення, дитина має назвати, що зображено на картинці.
Ускладнення 2: зібрати зображення з пам'яті, не спираючись на готове зображення.
«Спортивне доміно»
Цілі та завдання: вчити дітей впізнавати і називати види спорту; розвивати пам'ять, логіку, мислення.
Вік: 4 - 6 років.
Правила: на гральних кістках зображені символи видів спорту. Грають 2 - 4 осіб. Перед початком гри кістки викладаються на стіл сорочками вгору і перемішуються. Кожен гравець вибирає собі будь-які сім кісток. Решта кістки залишаються лежати на столі - це «базар». Першим ходить гравець, у якого є кістка з подвійною картинкою. Якщо в кількох гравців є кістка з подвійною картинкою, то перший гравець вибирається считалкой. Далі гравці ходять по черзі, ставлячи кістки справа і зліва від першої, приставляючи до картинці однієї кістки таку ж картинку іншого. Якщо у гравця (чий хід) немає кістки з потрібною картинкою, то він бере кістка на «базарі». Виграє той, у кого не залишиться ні однієї кістки (або їх буде менше всього).
«Спортлото»
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; вчити дітей впізнавати і називати види спорту; розвивати увагу, пам'ять.
Вік: 5 - 7 років.
Правила: Грають 2-6 осіб
Кожен гравець бере 2-3 ігрові карти, на яких замість цифр зображені символи видів спорту . Ведучий дістає з мішечка фішку з символом, називає вид спорту і показує її гравцям. Той, у кого на ігровій карті є такий символ, закриває його жетоном. Виграє гравець, який швидше закриє всі символи жетонами.
«Спортмеморина»
Цілі та завдання: формувати інтерес дітей до фізкультури і спорту; вчити дітей впізнавати і називати види спорту; розвивати пам'ять.
Вік: 5 - 7 років.
Правила: Грають 2 - 6 осіб. На столі сорочкою вгору розкладаються парні картки з символами спорту в довільному порядку. По черзі гравці перевертають по дві картки. Якщо символи на картках однакові, то гравець забирає їх собі і робить наступний хід. Якщо символи різні, то картки перевертають назад і наступний хід робить гравець. Гра закінчується, коли всі картки знаходяться у гравців. Перемагає той, хто зібрав більше пар.
«Спорт взимку і влітку»
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; вчити дітей впізнавати і називати види спорту; розвивати логіку, пам'ять, мислення, вміння класифікувати й сортувати види спорту.
Вік: 5 - 7 років.
Правила: Гравцеві пропонується вибрати символи (зображення) тільки зимових або тільки літніх видів спорту. Потім він називає дані види спорту; пояснює, чому вони літні або зимові; розповідає, як визначається переможець.
«Спортивна угадайка»
Цілі та завдання: поповнювати та закріплювати знання дітей про спорт; розвивати мислення, пам'ять.
Вік: 4 - 7 років.
Правила: ведучий (вихователь) перемішує ігрові поля (на кожному зображено 6 різних видів спорту) і розподіляє їх між дітьми. Потім ведучий показує картку з зображенням виду спорту і називає його. Гравець, на чиєму полі є такий вид спорту, бере її, і кладучи зверху свого поля, повторює назву. Виграє той гравець, хто швидше закриє свої ігрові поля картками.
Ускладнення: грати так само, але назва виду спорту називає гравець, на чиєму полі є такий же вид спорту. У разі неправильного відповіді, ведучий називає правильну відповідь, віддає картку гравцеві, а гравець поверх картки, яку поклав на ігрове поле, кладе штрафний жетончик. Виграє той, у кого менше штрафних жетончиків.
«Четвертий зайвий»
Цілі та завдання: формувати інтерес до фізкультури та спорту; закріплювати знання дітей про спорт, фізкультури, гігієни та здоров'я; розвивати логіку, мислення, пам'ять.
Вік: 4 - 7 років.
Правила: Гравець бере одну картку, на якій зображено чотири картинки. Гравець називає, що зображено на картці, потім закриває зайву картинку, пояснюючи, чому вона зайва.
«На зарядку ставай»
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; вчити дітей складати вправи для ранкової гімнастики; розвивати пам'ять, мислення, логіку.
Вік: 5 - 7 років.
Правила: Гравець вибирає картку з зображенням для вихідного положення. Потім підбирає руху для самого вправи (на рахунок 1-2 або 1-4) так, щоб проміжні положення тіла і кінцівок поєднувалися. Після складання вправи дитина повинна його виконати. Граючих може бути декілька осіб. Вони по черзі складають вправу, а інші повинні виконати завдання.
«Що до чого»
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; вчити дітей впізнавати і називати види спорту; вчити визначати і називати необхідний інвентар, обладнання, екіпіровку для даного виду спорту; розвивати мислення, пам'ять, логіку.
Вік: 5 - 7 років.
Правила: Гравець вибирає картку з видом спорту. Далі він підбирає до неї символ даного виду спорту , інвентар і обладнання.
Грати може одночасно кілька людей: хто швидше збере ряд.
«Збери символ»
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; знайомити дітей з символами видів спорту; вчити дітей впізнавати і називати вид спорту; розвивати мислення, увагу, пам'ять.
Вік: 5 - 7 року.
Правила: З розрізаних частин гравець збирає символ виду спорту. Потім він називає цей вид спорту і розповідає про нього.
«Спортивна четвірка»
Для гри використовуються картки з зображенням виду спорту і його символу. Вони діляться на групи по чотири карти, об'єднані одним символом (розташованій у верхньому куті), але мають різні зображення цього виду спорту.
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; вчити дітей розрізняти види спорту (сезонно, по інвентарю, за місцем проведення); розвивати пам'ять, мислення, логіку.
Вік: 4 - 7 років.
Правила: Грають 4 - 6 осіб. Гравцям роздаються 4 карти. Завдання кожного гравця зібрати групу карт з одним видом спорту. Для цього гравці передають один одному за годинниковою стрілкою не потрібну карту сорочкою вгору. Перемагає той, хто швидше збере 4 карти з одним видом спорту.
«Я і моя тінь»
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; вчити дітей впізнавати вихідні положення; розвивати увагу, пам'ять.
Вік: 5 - 7 років.
Правила: Граю 2-6 чоловік.
Кожен гравець бере 2-3 ігрові картки, на яких зображені силуети вихідних положень і рухів. Ведучий дістає з мішечка фішку з кольоровим зображенням і показує її гравцям. Той, у кого на ігровій карті є силует зображення, бере фішку і закриває нею силует. Виграє гравець, який швидше закриє всі силуети зображеннями.
«Загадай - відгадай»
Цілі та завдання: формувати у дітей інтерес до фізкультури та спорту; вчити дітей впізнавати види спорту за ознаками і визначень; вчити дітей загадувати вид спорту за ознаками і визначень; розвивати пам'ять, мислення, логіку.
Вік: 5 - 7 років.
Правила: Грати можуть 2 і більше осіб.
Ведучий (дорослий або дитина) за допомогою карток - «визначень і ознак», загадує вид спорту.
Гравці намагаються відгадати вид спорту. Той, хто вгадав, стає ведучим.